Het Vlijpark December 2009

 

 

 

 

 

Bestuursdiensten

 

In de winterperiode zijn er geen bestuursdiensten.

U kunt bestuursleden telefonisch, via de website of e-mail bereiken.

De bestuursdiensten op zaterdagochtend starten weer in maart, tegelijk met de  werkbeurten.

 

Te koop op zaterdagochtend tijdens bestuurdiensten

 

Handschoenen

03,00

Afwasmiddel

03,50

Allesreiniger

03,50

Wc-reiniger

03,00

Schuurmiddel klein

01,70

Schuurmiddel groot

03,30

Pompje met handzeep

03,50

Kruiwagen zand

01,70

Kruiwagen mest

01,50

Zak potgrond

02,75

Zak bemeste tuinaarde

01,25

Fles propaangas

25,00

Parkeerplaats per jaar

26,00

Douche per jaar

12,50

NB bij ieder huisje hoort

 

standaard 1 gasfles

Te huur

 

prijzen per dagdeel

Barbecue

10,00

Aggregaat excl benzine

03,00

Frees excl benzine

03,00

Aanhangwagen

02,50

Kantine

10,00

Bediening

15,00

Gratis te leen

 

Putsemmer, smakzeis,  waadpak

 

 

Column van de voorzitter

 

 

Soep om te delen

 

In het Moestuin Magazine van november las ik een berichtje over een nieuw boek met de titel ‘Soep om te delen’. Dit boek bevat vijftig heerlijke soeprecepten en is een initiatief van 50/50, het merk van het Leger des Heils. Chef-koks en fotografen werkten belangeloos mee aan dit boek, waarvan de opbrengst ten goede komt aan projecten die in het teken staan van hulp aan dak- en thuislozen en soepverstrekking van het Leger des Heils. 50/50 gelooft dat de wereld beter wordt als je dingen samen doet en samen deelt.

 

Soep is hartverwarmend en geliefd bij veel mensen. Er zijn meer dingen hartverwarmend en geliefd. Onze tuin bijvoorbeeld neemt bij velen van ons een zeer geliefde plek in. We hebben een gezamenlijk geluk met dat heerlijke eigen plekje op ons mooie park.  De natuur van zo dichtbij mee te maken, de natuur en de seizoenen te ruiken en te beleven is telkens weer een hartverwarmende ervaring. Hartverwarmend is ook het samen met mede tuinleden werken aan de toekomst en het voortbestaan van onze tuin.

 

Soep om te delen en een tuin om te delen. Een stukje tuin delen met anderen, met kinderen bijvoorbeeld. Kinderen die hierdoor kennismaken met de natuur en voor de rest van hun leven respect houden voor de natuur. Als u de afgelopen twee jaar gekeken (of meegedaan) heeft bij de schooltuin, weet u wat ik bedoel. De animo, de vreugde, het enthousiasme van kinderen is hartverwarmend. Onze toekomstige tuiniers, onze toekomstige vrijwilligers? Wie weet.

 

De tuin delen met elkaar. Een sterke groep vrijwilligers die zich onvermoeibaar inzet voor de tuin en voor de mede tuinleden. Petje af. Zij doen het niet alleen voor zichzelf, maar voor de hele tuin, ook voor u. Meedoen kan altijd, iedereen is van harte welkom. Vrijwilligerswerk is vrijwillig, natuurlijk. Desondanks past het een ieder om waardering te tonen voor deze tuinleden. Het is niet moeilijk: gewoon dóen. Want het is net als met de soep: de wereld wordt beter als je dingen samen doet en samen deelt!

 

 

Fijne feestdagen allemaal en …… tot op de Nieuwjaarsreceptie.

 

Jacqueline Steeghs

 

 

Op slot alstublieft

 

Met regelmaat gebeurt het dat tuinleden de poort van de ingang van de tuin of van de parkeerplaats achter zich dichttrekken en niet in het slot draaien. Daarmee maakt u het voor ongewenste bezoekers wel heel gemakkelijk om binnen te komen. Gaat u alstublieft zorgvuldig om met uw eigen en andermans eigendommen.

Draai, zeker in de wintermaanden (!), de poorten altijd in het slot.

  

 

 

Overzicht werkbeurten

 

Het overzicht van de werkbeurten is gereed begin 2010.

De enveloppen met de informatie over de werkbeurten en de werkkaarten worden bij u thuis gebracht.

 

Nieuwjaarsreceptie

 

Op zondag 10 januari bent u allen vanaf 16:00 uur van harte welkom op de traditionele Nieuwjaarsreceptie. Het is fijn iedereen weer te zien en bij te praten. De Nieuwjaarsreceptie heeft dit keer een officieel tintje: de nieuwe naam van de speeldernis zal bekend worden gemaakt. Kom vooral allemaal, de receptie is er voor u.

 

Sluiting kantine

 

Rond de feestdagen is in de kantine een winterstop. Op zaterdag 19 december heeft u de laatste kans in de kantine een patatje te eten en een biljartje te leggen. In het nieuwe jaar kunt u op zaterdag 16 januari weer terecht voor koffie, een drankje en een lekkere snack.

 

Openingstijden compost

 

Gedurende het winterseizoen is de compost open op dinsdagochtend van 10:00 tot 11:30 uur en op zaterdagochtend van 10:00 tot 11:00 uur.

Alleen geopend bij droog weer!

 

Steeds minder volkstuinen...

Nederland heeft steeds minder volkstuintjes. Tussen 1996 en 2006 slonk het aantal complexen van 2.250 tot 1.984. Dat blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS), die 16 sept. bekend werden.

De totale oppervlakte van de tuintjes kromp met 200 hectare (ongeveer 400 voetbalvelden) naar 3.906 hectare. In tien jaar  kreeg 600 hectare volkstuintjes een andere bestemming. De helft moest plaatsmaken voor bouwprojecten. Tegelijk kwam er 400 hectare aan tuintjes bij. (ANP)

   

 

 

Het Vlijpark in de krant

 

In AD De Dordtenaar: Op 28 maart heeft wethouder Dion van Steensel bij de composthopen van Het Vlijpark een persmoment verzorgd om media aandacht te vragen voor de gemeentelijke "GFT campagne".

Het was een mooie reclame voor de prachtige manier waarop Het Vlijpark tuinafval omzet naar compost.

 

De volkstuin is aan een tweede leven begonnen. Wat ooit begon uit pure noodzaak is tegenwoordig een mogelijkheid om je even terug te trekken uit het stadse leven.

Lees het artikel in het zomernummer van Dordt Lifestyle. Twee pagina's in kleur over Het Vlijpark. Ter inzage in de kantine.

 

De TuinFair van 23 mei werd aangekondigd in de VVV evenementen-kalender en met foto oa in AD de Dordtenaar. Over de HerfstFair van 10 oktober verscheen een leuk artikel met foto in AD de Dordtenaar.

 

De plannen van Het Vlijpark voor een avontuurlijk speelgebied hebben ruim aandacht in de pers gehad. Alle huis aan huisbladen hebben aandacht aan het speeldernisplan besteed. In de middenpagina van het personeelsblad "Dordt binnenuit"  liet de Gemeente Dordrecht met een grote kleurenfoto trots het speeldernisplan van Het Vlijpark zien.

 

Op zaterdag 4 juli verscheen in AD de Dordtenaar een groot artikel over de schooltuin en de schooltuiniers op Het Vlijpark en AD de Dordtenaar had in de zomer een serie over volkstuiniers in de regio. 

Het Vlijpark kreeg ook aandacht met een fraai persoonlijk portret van de tuiniers op tuin 52. Liefhebbers van tuinieren.

 

Joop’s plantenwinkel

 

Ook Joop is met winterreces. In het voorjaar zult u hem weer als vanouds op het terras aantreffen voor de verkoop van groenteplanten, tuinplanten en kruiden.

 

Attentie vrijwilligers

 

Alle tuinleden die zich (buiten de verplichte werkbeurten) extra inzetten voor de tuin ontvangen begin 2010 de SSKW vrijwilligerpas. Tuinleden die zich heel vaak (meestal wekelijks) inzetten voor de tuin ontvangen begin 2010 tevens een uitnodiging voor een verrassing.

 

Zaterdagochtenden buitengebied

 

Evenals voorgaande jaren zijn er aan het begin van 2010 een viertal zaterdagochtenden waarop we met elkaar het buitengebied onderhouden. Als tegenprestatie heeft de gemeente de sloten gebaggerd en de paden geasfalteerd. Het gaat om de volgende zaterdagen:

 

   16 januari          30 januari          13 februari          27 februari..  

 

Natuurlijk: het is werken geblazen, maar ik kan u verzekeren dat het plezierige zaterdagochtenden zijn. Eigenlijk zou je ze al niet meer willen missen, toch? Probeert u het ook eens.

Er is koffie vanaf 9:00 uur, we beginnen om 9:30 uur en na afloop om 12:00 uur is er altijd een lekkere beloning (in ieder geval erwtensoep!).

 

 

 

6 vragen over de gasinstallatie in uw tuinhuisje

 

 

1. Wat is het verschil tussen butaan- en propaangas?

Het verschil zit 'm voornamelijk in de temperatuur waarbij ze van vloeistof in gas over gaan, het zogenaamde kookpunt. Bij butaan is dat 0 en bij propaan -44 graden Celsius. Onder de vier graden kun je butaangas vrijwel niet meer gebruiken, omdat het dan slecht in gasvorm over gaat. Butaan- en propaangas worden beide gewonnen uit de bekende autobrandstof LPG (liquefied petroleum gas), wat eigenlijk gewoon een mengsel van die twee is.

 

2. Wat is een drukregelaar?

De druk in een gasfles varieert van 1 tot wel 17 bar. Omdat de gastoestellen, zoals kachel, koelkast en kookplaat over het algemeen een werkdruk van 30 of 50 millibar hebben, moet die flesdruk worden verlaagd. Dat doet de drukregelaar.

 

3. Wat is het verschil tussen een drukregelaar met en een zonder afblaasveiligheid?

Als in een gasdrukregelaar zonder afblaasveiligheid iets mis gaat, bijvoorbeeld het membraan scheurt, dan komt de volledige flessendruk (tot 17 bar) op de verbruikers -kachel, kookplaat en koelkast- te staan. De afblaasveiligheid begrenst de druk in die gevallen tot 2 à 3 maal de gebruiksdruk, door gas te laten ontsnappen via het afblaasventiel. Een fles met zo'n regelaar moet dus altijd in een afgescheiden ruimte staan met een afvoer in de bodem.

 

4. Wat moet je doen als de kachel 30 en de koelkast 50 millibar gasdruk nodig heeft?

Alleen als iemand zelf apparatuur inbouwt kan dit gebeuren. De professional kiest toestellen met dezelfde gasdruk. Als de werkdruk toch verschilt, dan kan een gasdrukstabilisator in de leiding van het toestel met de laagste druk de oplossing zijn. Het probleem is ook op te lossen door twee aparte regelaars te gebruiken, maar dan moet het gasleidingnet gescheiden zijn.

 

5. Wat kan ik zelf doen om de gasinstallatie veilig te houden?

Gas wordt gevaarlijk als het zich kan ophopen tot een explosief mengsel. Leidingen kun je zelf controleren met zeepsop of met een speciaal middel dat in spuitbussen wordt verkocht. De mantel van de kachel kun je wegnemen om stof en vuil weg te halen. Het rubberen ringetje van de drukregelaar, in de aansluiting op de fles, kun je los kopen ter vervanging van uitgedroogde exemplaren. En vergeet niet de gasslang te controleren op scheuren en slijtage.

 

6. Wanneer moet een gasslang worden vervangen en wanneer een drukregelaar?

Er is wettelijk niets over geregeld. Het ANWB-advies is om oranje propaanslangen elke vier à vijf jaar te vervangen en de zwarte butaanslangen elke twee jaar. Tussentijds moet je wel regelmatig controleren op beschadigingen en scheurtjes. Een regelaar moet na een jaar of tien worden vervangen, omdat het membraan eventueel kan verdrogen of scheuren. Drukregelaars voorzien van een 'B' zijn bedoeld voor butaangas en mogen nooit voor propaan worden gebruikt. Neem de 'oude' regelaar even mee naar de winkel om vergissingen te voorkomen.

 

Controleer jaarlijks de gasslangen en de drukregelaars.

Vervang tijdig de oranje gasslangen.

 

(Bron: ANWB. Zie verder bij “links” op de website: www.vlijpark.nl)

 

Nieuws uit bestuursvergaderingen

 

De bestuursvergaderingen in het jaar 2009 hebben naast de normale activiteiten vooral in het licht gestaan van twee belangrijke bewegingen.

Op de eerste plaats had het bestuur zich voorgenomen om de bestuurlijke organisatie van onze vereniging meer helder en transparant te maken. Daarvoor zijn bestaande en nieuwe activiteiten samengebundeld tot activiteiten die konden worden doorgespeeld aan commissies. Voor zover er nog geen commissies waren zijn die inmiddels ingesteld.

Die commissies zijn:

         Groen
         Communicatie
         Bouw- en onderhoud
         Financiën
         Kantine en activiteiten
         Speeldernis a.i.; inrichtingscommissie
         Educatie

Ieder van de commissies heeft een coördinator. In de komende jaren zullen deze commissies steeds meer zelfstandigheid krijgen. De commissies maken een jaarplan, vragen daarvoor financiën aan het bestuur en na het jaar legt de commissie verantwoording af over activiteiten en financiën.

Grote voordelen van deze aanpak zijn:

-  vooral het terugleggen van allerlei activiteiten bij de leden. Het zijn de leden die de vereniging maken; niet het bestuur. Vrijwilligers vormen het cement van onze vereniging.

- iedereen die iets wil betekenen voor onze vereniging kan plaatsnemen in een van de commissies.

- het bestuur blijft de eindverantwoordelijkheid dragen; actieve leden zijn daardoor gevrijwaard van de soms stevige kritieken van anderen.

 

 

Speeldernis

 

Een tweede hoofdzaak van het bestuur was de doorontwikkeling van de kinderspeelplek, die aanvankelijk als “Speeldernis” werd gepresenteerd. Dit heeft heel veel tijd en energie gevraagd van uw bestuur.  Sommige leden vragen zich af waarom het wel of geen gebruikmaken van de subsidie van € 100.000 t.b.v. de speeldernis niet in een ALV in stemming is gebracht.

 

 

Het bestuur antwoordt daarop het volgende: De besluitvorming is genomen door het bestuur en is ingebed in het door de ALV goedgekeurde streven naar het verkrijgen van het AVVN-keurmerk, meer specifiek de uitvoering van het advies 20 van het AVVN, de klachten van leden over de toenmalige speeltuin betreffende achterstallig onderhoud en wettelijk onvoldoende veiligheid, de bestaande relatie met het lager onderwijs, het voornemen van het bestuur zich te richten op de jeugd en last but not least onze relatie met onze verhuurster de Gemeente Dordrecht. Het bestuur is volledig gerechtigd en gemachtigd dit besluit te nemen.

 

Het bestuur is wel zo verstandig geweest om reeds in de vroegste fase van het plan zaken voor te leggen aan de leden (zowel op papier, als op de website, publicaties op het bord in de kantine en gesprekken met leden).

Het eerste plan, dat gebruikt is voor de subsidieaanvraag, is daardoor van allerlei zijden geamendeerd en bijgesteld. Uiteindelijk heeft de projectcommissie Speeldernis ad interim een programma van eisen opgesteld, waardoor een tuin- en landschaparchitectenbureau een vlekkenplan voor het gebied kon maken. 

 

 

De fase waarin het plan nu verkeert is dat de inrichtingscommissie zich met de feitelijke inrichting gaat bezighouden. Dit leidt, na toetsing door het bestuur, tot besluiten en uitgeschreven opdrachten, die zullen worden aanbesteed. Alle ideeën en ontwikkelingen binnen de inrichtingscommissie zullen steeds opnieuw aan alle leden worden gepresenteerd, zodat tot aan het moment van definitieve besluitvorming door het bestuur alle inspraak door leden mogelijk blijft. Het mag duidelijk zijn dat het bestuur besloten heeft die honderdduizend euro subsidie, die onze vereniging kon verwerven, niet te laten schieten. Of in elk geval een serieuze poging te doen het bedrag binnen te halen. Een beetje vanuit de gedachte van ook al halen we de helft maar! Dat kinderspeelgebied moest toch opnieuw ontwikkeld worden en dat kost geld.

 

De reserves die onze vereniging heeft zijn nauwelijks groot genoeg om grote calamiteiten het hoofd te bieden. Het bestuur is enorm blij met de inspanningen van vrijwilligers die met een club van ruim twintig man/vrouw in een paar jaar tijd ruim honderd duizend euro voor de vereniging verdiend hebben.  Hieruit kon de asfaltering van de paden en het uitbaggeren van de sloten worden betaald. Het zou een heel slecht bestuur zijn dat zo’n uitgelezen subsidiekans zou laten liggen.

Zelfs het niet meedoen aan deze kans zou het bestuur kunnen worden aangewreven. Nogmaals het is een bestuursbesluit deze subsidie aan te vragen en in de ontwikkeling en uitvoering van het plan heeft het bestuur steeds weer en ook nu nog  alle leden gevraagd om inbreng.

 

 

Actuele ontwikkeling

 

Een zeer actuele ontwikkeling voor het bestuur is een uitspraak van de afdeling Bouw- en Woningtoezicht van de gemeente Dordrecht naar aanleiding van een geschil over een bouwvergunning met een van onze leden. Hieruit lijkt het dat jaren geleden het bestuur van uw vereniging heeft besloten om met tussenkomt van een bouwcommissie eigenmachtig bouwvergunningen voor onze tuinen te gaan verlenen of te weigeren.

 

De informatie van de gemeente lijkt aan te geven dat dit berust op een misverstand. De Gemeente heeft de bevoegdheid voor het verstrekken van vergunningen niet overgedragen aan ons bestuur. Het lijkt dat wij als vereniging met een bestuurlijk probleem te maken krijgen betreffende dit onderwerp. Wij zullen de komende tijd nader overleggen met de Gemeente en de juridisch adviseur van onze landelijke vereniging de AVVN. U wordt op de hoogte gehouden.

 

Uw secretaris,  Thon Schreuders

 

 

Wie verzint er een naam voor de speeldernis?

 

Weet u een leuke naam voor het speelgebied? Leden kunnen hun ideeën zenden aan: eckhardt-stapel@hetnet.nl. Een onafhankelijke commissie bestaande uit wethouder Dion van Steensel, tuin- en landschap-architecte Marijs Eckhardt en gebiedsmanager Jan Wind zal de meest aansprekende naam selecteren. De winnaar ontvangt een dinerbon voor 2 personen. Uitslag: Op de Nieuwjaarsreceptie! Ook per post uw ideeën naar: Bomkade 3; 3311 JD Dordrecht. U kunt meerdere namen insturen. Insturen vóór 15 december as.

 

 

Schooltuinnieuws

 

In het afgelopen tuinseizoen hebben we voor de tweede maal kinderen van basisschool Noordhove het plezier van – en de zorg voor - zaaien, planten,bloemen en vruchten kunnen laten beleven.

In het kader van wijkinitiatieven hadden we een bedrag van €  500,00 gevraagd en gekregen. De ervaringen van het eerste jaar konden hierdoor worden uitgebouwd en de kosten – de pacht voor een halve buitentuin, waterverbruik, aarde etc.- waren gedekt.

Iedere les werden er foto’s gemaakt door Richard Schilten en Matthijs Reppel die er ook voor zorgde dat het razend snel op de website verscheen. Zo konden de kinderen en de leerkrachten achteraf nog eens zien wat ze allemaal gedaan hadden. En natuurlijk ook onze tuinleden.

 

Om een zo duidelijk mogelijk beeld te geven citeer ik uit het verslag:

 

“Dit seizoen zijn in totaal  13 tuinlessen gegeven, om de veertien dagen, 10 vóór en 3 na de zomervakantie  En  alle lessen hadden we mooi weer!

In maart en april stonden de lessen in het teken van zaaien en planten. De eerste les was gewijd aan het indelen van de tuintjes, het plaatsen van naambordjes het klaar maken van de grond, het opbrengen van compost en het inzaaien van sterkers in de vorm van de eerste letter van de eigen naam. Het zaaien gebeurde zowel in de grote kas, voorzaaien van tomaten en paprika, als op de koude grond. Voor het planten werden voorgezaaide plantjes gebruikt: sla, andijvie, radijs, bieten en prei.

Voor planten die speciale aandacht of verzorging nodig hebben, hebben we grotere gemeenschappelijke bedden uitgezet. Hierin werden koolplantjes– rode, savooie en spitskool -  uitgeplant, omzoomd door afrikaantjes om aantasting door luis en ander ongedierte tegen te gaan. Het hele bed werd bovendien afgedekt met een net om vraat door konijnen en vogels tegen te gaan.  Behalve diverse groenten hebben we kruiden - dille en koriander – op een gemeenschappelijk bed gezaaid. Van bestaande muntplanten werden wortelstekken genomen en in potten op de eigen tuintjes ingegraven om ongewenste uitbreiding te voorkomen.

Eind april zijn ook verschillende soorten bloemen gezaaid ook op een gemeenschappelijk bed: korenbloemen, zinnia’s en slaapmutsjes. Langs het hek zijn - in bakken - kapucijners en zonnebloemen gezaaid.

In de maand mei was het moeilijk het tweewekelijkse rooster uit te voeren i.v.m. de meivakantie en andere  vrije dagen.  Zo was er de hele maand slechts één les, goed om, na de ijsheiligen, de bonen in te zaaien: sperziebonen en stokbonen alles bij elkaar op een gemeenschappelijk bed.

 

 

 

Om wortelen te kunnen zaaien en uit de harde kleigrond rechte worteltjes te kunnen oogsten, hebben we een speciale zaaibak gemaakt waarin de grond eerst vermengd moest worden met zand. Die grond was meteen ook geschikt voor het zaaien van radijs.

In de maand juni hebben we de in mei gemiste lessen zo veel mogelijk ingehaald door iedere week een tuinles. Dat was hard nodig omdat deze maanden de groeimaanden zijn waarin onderhoud, watergeven en onkruid wieden heel belangrijk zijn. Wat is onkruid en wat niet? Alle overtollige groeisels werden daarna op de verse composthoop gestort. Op de oude composthoop werden pompoenen gezaaid.   

De laatste lessen van juni zijn gebruikt om de tuintjes goed voor te bereiden op de afwezigheid van de kinderen gedurende de zomervakantie: planten opbinden, wieden, etc.

Zo hebben we een tuinkeuring gehouden met drie prijswinnaars, die ieder een vlag op hun tuintje mochten zetten. Onze tuincommissaris trad op als keurmeester.

Zo waren de tuintjes prima in orde voor de grote vakantie, kon er nog snijbiet gezaaid worden  – een plant die na de vakantie goed zou zijn - Zo konden we de laatste les vóór de vakantie groenten, kruiden en bloemen mee naar huis nemen. De in maart gezaaide tomaten waren in de kas inmiddels zo groot gegroeid dat ieder kind ook daarvan een plant in een pot mee naar huis kon nemen. De ervaring van het vorig jaar had ons geleerd dat anders de tomaten precies zouden rijpen in de tijd dat er geen lessen waren.

 

 

Ons doel hiermee was ook om zo het gat van de zomervakantie een beetje te overbruggen.

Ter afsluiting van de eerste periode hebben we een proeverij met verschillende kruiden gehouden. Net als het eten van sterkers en radijs - zo direct van de grond – was dat een hele belevenis.

Na de vakantie hebben we nog twee lessen gehad in september en één in oktober.

Deze lessen stonden in het teken van oogsten, bewaren, bereiden en eten. Allereerst was het weer nodig alle onkruid weg te wieden en kon de snijbiet geoogst worden. De zaden van bloemen en kruiden moesten geoogst en verzameld voor volgend jaar.

Al het overige werd in de voorlaatste les geoogst en nadat de tuintjes helemaal kaal gemaakt waren ging alles mee naar huis: bieten, prei, wortelen, kool, munt en ieder kind een zak diepvriesboontjes (die in de vakantie geplukt moesten worden en wij daarom ingevroren hadden).

Vooruitlopen op Halloween kregen alle kinderen een tak lampionnetjes mee.

 

 

 

De allerlaatste les hebben we van alles gegeten wat we hebben verbouwd: hartige  pannenkoekjes gevuld met roerbakgroenten en zoete gevuld met vruchtengelei.

Omdat deze afsluiting middenin de kinderboekenweek met het thema “eten” vielen, konden we daarbij aansluiten. Samenwerkend met de boekhandel “De Giraf”en de biologische winkel “Estafette” hebben we toen een recept uit het boekenweekgeschenkboekje “De Wraak van het Spruitje”  - spruitjespickles – gemaakt en dat de kinderen laten proeven. (*)

Met een laatste bezoek aan hun tuintjes zagen de kinderen dat na hun schoonmaak de grond met haksel en stalmest weer klaar ligt voor een nieuw schooltuinseizoen: de kringloop van zaaien, groeien en composten was weer rond.

 

De schooltuinbegeleidingsgroep: Bep Blok, Nel van den Heuvel, Margreet Huisman en Roel Koolmees.

 

Tijdens een nagesprek met de leerkrachten bleek dat de kinderen het zo leuk hadden gevonden dat zij ook wel iets voor ons wilden doen. Zo ontstond het idee om vroege voorjaarsbollen te planten. Wij waren toch al van plan activiteiten te bedenken om de winterperiode met de kinderen te overbruggen. Wie op de website heeft gekeken heeft dit ook al kunnen lezen: sneeuwklokjes, krokussen en blauwe druifjes gepland in het gras langs het pad in door de kinderen bedachte figuren. Volgend jaar maart komt dezelfde groep kinderen weer terug en zien ze het resultaat van hun werk, hun bollen in bloei.

En als het gras gemaaid moet worden zijn de bolletjes allemaal al weer uitgebloeid. 

 

Ook van andere scholen blijkt interesse voor schooltuinen. Omdat onze beschikbare ruimte slechts toereikend is voor één groep zullen we andere scholen vooral adviseren. In het afgelopen seizoen heeft ook de lerarenopleiding van de HR&O blijk gegeven van interesse. Zij hebben voor het komend seizoen twee werk/leer-projecten uitgeschreven voor hun tweede jaarstudenten. Deze projecten kunnen bijdragen aan de inhoudelijke onderbouwing van onze activiteiten en onze werkgroepeducatie.

 

Al met al is dit een lang verhaal geworden waarmee we willen aangeven dat er op de schooltuin veel werk te doen is. Wie het leuk vindt en zich geroepen voelt is dan ook van harte welkom in onze begeleidingsgroep.

 

Namens de hele groep Margreet Huisman

 

(*)Deze actie met etende kinderen bracht ons op het idee in de wintermaanden kinderen lessen over voedselbereiding en eten te organiseren. Inmiddels hebben we contact met de H.R.& O. studierichting Onderwijs en zijn er twee werk/leer-projecten voor tweede jaarstudenten uitgeschreven.

 

 

 

 

Verplaatsing van de jeu de boules baan

 

De gevolgde procedure

Door de komst van de speeldernis is het noodzakelijk om de jeu de boules baan te verplaatsen. Met een vertegenwoordiging van regelmatige gebruikers van de baan is gezocht naar een alternatieve plek in het park. Uiteindelijk heeft de commissie een paar van deze plekken kunnen bedenken. Deze zijn op de bijeenkomst van de speeldernis aan de aanwezigen toegelicht. De alternatieven zijn, voorzien van de voor- en nadelen van een bepaalde plek, aan het bestuur voorgelegd en deze heeft inmiddels een voorlopig besluit genomen. Dit besluit is een aantal weken geleden op het mededelingenbord en de website gepubliceerd. Tuinleden kunnen eventueel bezwaar aantekenen tegen dit besluit. In het overleg van 21 december zal het bestuur, rekeninghoudende met eventuele bezwaren, een definitief besluit over het verplaatsen van de baan nemen.

 

 

Het voorgenomen besluit

Het bestuur heeft alle alternatieven bekeken en komt tot de conclusie dat een plek vooraan op het parkeerterrein de voorkeur geniet. Om aan de bezwaren die aan dit voorstel kleefden tegemoet te komen, heeft het bestuur besloten het hek tegenover de kantine vanaf de ingang tot aan het gashok 4 of 5 meter in de richting van de parkeerplaats op te schuiven. Het hek wordt voorzien van een klimop of andere groenverdichting. Een nadeel van deze keuze is dat er enkele parkeerplaatsen vervallen. Een voordeel is dat de entree van ons park visueel een stuk ruimtelijker zal worden. Dit effect zou je nog kunnen versterken door daar waar de jeu de boules baan begint, een “pleintje” met wat bomen aan te leggen. De huidige groenvoorziening kan verder blijven bestaan. De jeu de boules baan ligt dicht bij het terras van de kantine. In de avonduren is een permanente verlichting aanwezig. Er is geen last door binnenkomend verkeer, zowel wandelaars als auto’s, omdat de baan toch apart ligt.

 

Hoe nu verder

Zoals is aangegeven zal het bestuur, in de bestuursvergadering op 21 december, een definitief besluit nemen. Het is nog niet bekend wanneer we de nieuwe baan in gebruik kunnen nemen.

 

De kantine- en activiteitencommissie

 

Even voorstellen

Met ingang van 1 november jl. is de samenstelling van de kantine- activiteitencommissie gewijzigd. Nel en Ton van den Heuvel hebben, na een inzet van ruim 7 jaar, besloten afscheid te nemen. Dat is een groot gemis als zoveel ervaring in een keer opstapt. Gelukkig zijn Roel Koolmees, Jan de Bruin, Bep en Frans Blok aangebleven als commissieleden. En zij draaien ook al heel wat jaartjes mee en zijn de oude “rotten”. De commissie is verder versterkt met wat nieuwelingen, “groentjes” dus op het gebied van deze commissie. Dit zijn Ida Boers (tuin 87), John Leijdsman (tuin 52), Ria Griffioen (tuin 10), Ans en Arie de Jong (tuin 98), Betty van Laar en Richard Schilten (tuin 85). Al met al een veelbelovend team.

 

Wat doen we zo al

Zoals de naam van de commissie weergeeft bestaan de werkzaamheden op hoofdlijnen uit twee delen, het kantinegebeuren en de activiteiten die door de vereniging georganiseerd worden.

Om je een indruk te geven waar we het over hebben moet je bijvoorbeeld denken aan:

·         Het openen en sluiten van de kantine op zaterdagen van maart t/m november.

·         Het openen van de kantine op zondagmiddag in de zomermaanden.

·         Openen en sluiten van de kantine op maandag voor de schoonmaakploeg.

·         Inkopen of uit de tuin halen van tomaten, komkommer, sla, uien, eieren en broodjes voor de snack verkoop.

·         Openen van de kantine in de wintermaanden en tevens het verzorgen van koffie en bakken.

·         Bij verhuur van de kantine voor feesten van leden de bediening verzorgen.

·         Bij een vergadering de bediening verzorgen.

·         Inkopen.

·         Keuze van het assortiment in de kantine.

·         Samenwerken met de lente- en herfstfair.

·         Het samenstellen van een jaarprogramma activiteiten.

·         Het organiseren van de activiteiten

 

Het jaarprogramma

In een van de eerste vergaderingen van de nieuwe commissie hebben we ons afgevraagd wat er in het jaarprogramma van 2010 moest komen. Alles was eigenlijk al een keer gedaan en de indruk bestond dat de animo voor activiteiten wat afnam. Daarom is het idee ontstaan om een enquête te houden. Via het internet is dit eenvoudig te realiseren en de leden die geen mailadres hebben zijn op de traditionele manier met een brief benaderd. We waren als commissie tevreden over de reacties, meer dan 40. Dat inspireert ons om een jaar-programma op te stellen. Lastig is echter dat nog niet duidelijk is wanneer we over een nieuwe jeu de boules baan kunnen beschikken en dat we het speelschema van het Nederlands elftal in Zuid Afrika nog niet weten. Beide zaken hebben invloed op het jaarprogramma. Zodra er hierover meer bekend is zullen we het programma publiceren. Wel kunnen we aangeven dat de volgende activiteiten zeker in het schema zullen voorkomen: Bingo, jeu de boules voor koppels, een fietstocht, klaverjassen/jokeren, een plantenmiddag, een fotowedstrijd en een BBQ.

Wij hopen veel leden bij de activiteiten in 2010 te mogen verwelkomen.

 

 

Nieuws van de kantine- en activiteitencommissie

 

Afscheid van de plastic munten

Een van de eerste verzoeken die we als nieuwe “activiteiten- en kantinecommissie” van het bestuur kregen was: “Blijven we werken met munten?”. Dat was aanvankelijk een lastige vraag, want waarom niet?

 

De voordelen van munten was vrij snel duidelijk. Je werkt met standaard prijzen en je koopt er als tuinlid tegelijkertijd een aantal in.

Het afrekenen aan de bar is relatief simpel, namelijk 2 of 3 munten voor een drankje. Weinig gedoe met wisselgeld.

Maar nadelen zijn er zeker ook. Het bepalen van de prijzen van de consumpties laat weinig ruimte. Het is of € 0,35, of € 0,70, of € 1,05. 

Niet alleen voor een tuinlid kan het nadelig uitpakken, maar ook voor de vereniging op zich. 

Er is geen inzicht wat er aan consumpties is verkocht. Want als je 30 euro in kas hebt, wil dat helemaal niet zeggen dat er voor 30 euro aan consumpties is verkocht. Tuinleden kunnen namelijk ook munten ingekocht hebben en deze pas later weer omwisselen voor consumpties. De enige manier om te bepalen wat er aan omgezet is geweest, is door de voorraad voor en na de kantinedienst te tellen. Dat is een omslachtige methode om de kantine omzet helder te krijgen. Een ander probleem is er als aan het einde van een jaar de boekhouding wordt afgesloten. Dan is er wel geld binnen gekomen omdat er munten gekocht zijn, maar deze zijn nog niet omgeruild voor consumpties, omdat deze nog in het bezit van tuinleden zijn.

Hoeveel munten dit zijn is onbekend, maar je mag de waarde van de munten nog niet als omzet beschouwen.

 

 

Als je dan de voor- en nadelen van plastic munten tegen elkaar afzet, kan je je misschien voorstellen waarom besloten is om per 1 januari af te stappen van het betalen met de bekende groene plastic munten.

Plastic munten zullen niet meer verkocht worden en de munten, die de tuinleden nog in hun bezit hebben, worden door de vereniging teruggekocht.

Met andere woorden ze worden omgeruild voor euro’s. Peter, de penningmeester, zal op de nieuwjaarsbijeenkomst munten omwisselen voor euro’s. Ditzelfde doet hij ook op de zaterdagen 16 en 23 januari in de bestuurskamer. Als er hierna nog munten omgewisseld moeten worden, zal dit aan de bar gebeuren.

De vrijwilligers die de bardiensten verzorgen verzoeken wel om aub met gepast geld te betalen. Je zult begrijpen dat wisselen van papiergeld niet altijd tot de mogelijkheden behoort. 

 

Namens de kantine- en activiteitencommissie, Richard Schilten

 

 

Voor uw kinderen of uw kleinkinderen

 

Uw kinderen of uw kleinkinderen kunnen de onderstaande tekening van Annenies Keur (tuin13) invullen en eventueel inkleuren. De ingevulde tekening graag vóór 15 januari in de brievenbus bij de kantine doen. Alle tekeningen worden in de mooie nieuwe mededelingenkast opgehangen!

 

 

 

 

 

 

Deze nieuwsbrief is gemaakt door oa:

 

Ton van den Heuvel

Margreet Huisman

Peter Jongeneel

Annenies Keur

Matthijs Reppel

Richard Schilten

Thon Schreuders

Jacqueline Steeghs

 

 

 

 

 

 

Amateur Tuindersvereniging Dordrecht "Het Vlijpark"

Nieuwe Noordpolderweg 1

3312 AD  Dordrecht

 

Postadres: Postbus 1009, 3300 BA  Dordrecht

T: 078 6140454  E: info@vlijpark.nl